03.09.2014 16:30

TPMS - povinná kontrola tlaku v pneumatikách od 11. 1. 2014

Co znamenají ona čtyři záhadná velká písmena TPMS, která mají něco společného s pneumatikami a tlakem vzduchu v nich? TPMS (anglicky Tyre Pressure Monitoring Systém), je systém monitorování tlaku v pneumatikách. Je možné, že jste o povinnosti kontroly tlaku v pneumatikách dosud neslyšeli, protože tato povinnost, která platí i v Evropské unii se prozatím týká pouze automobilů homologovaných po 1. 11. 2012. Nově se však povinnost kontroly tlaku v pneumatikách bude od prvního listopadu 2014 týkat všech nově vyrobených automobilů.

Proč je třeba kontrolovat tlak v pneumatikách?

Povinnou kontrolu tlaku v pneumatikách zavádí směrnice Evropské unie a primárně má za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu a snížit množství CO2, které vzniká při spalování benzínu a nafty při silniční dopravě. Nejde přitom o novinku, kterou by jinde ve světě neznali. Povinná kontrola tlaku v pneumatikách platí například v USA a to již téměř deset let. V tomto tedy teprve doháníme svět. Důvod snížení oxidu uhličitého vychází z faktu, že podhuštěné pneumatiky zvyšují tření automobilu a tím dochází k větší spotřebě paliva. Úspora by přitom jen v rámci Evropské unie měla být více než miliarda litrů paliva ročně. Druhým důvodem je bezpečnost. Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že podhuštěné pneumatiky často zaviní zbytečné dopravní nehody, při kterých na silnicích umírají lidé.

kontrola tlaku v pneumatikách

Jak funguje systém kontroly tlaku v pneumatikách?

Rozlišují se dva systémy kontroly tlaku v pneumatikách a to systém přímý a nepřímý. Přímý systém kontroly tlaku v pneumatikách tvoří senzory, které jsou přímo spojené s ventilky na discích uvnitř pneumatiky. Senzory jsou propojené s palubní deskou a řidič tak okamžitě ví, jaký tlak má v pneumatikách svého vozu. Výhodou přímého systému měření tlaku v pneumatikách jsou především okamžité údaje a to včetně údajů o úniku vzduchu z pneumatik. Další výhodou je možnost měření tlaku i na stojícím vozidle

Oproti tomu nepřímý systém měření tlaku v pneumatikách používá k výpočtu tlaku v pneumatikách údaje z jedoucího vozidla skrze systém ABS a stabilizační systém ESP. Jak již bylo řečeno, jde o výpočet, čili není možné provádět měření tlaku v pneumatikách tímto nepřímým systémem u stojících aut. Výhodou je ale nízká pořizovací cena oproti přímému systému a také není potřeba vícenákladů v pneuservisu při výměně pneu. Nevýhodou je také nižší rychlost detekce unikajícího vzduchu z pneumatik.

Co mi hrozí, pokud nemám na svém autě systém TPMS?

Systém TPMS je povinný pouze u homologovaných automobilů po 1. 11. 2012 a od listopadu 2014 již půjde o veškeré nově vyrobené automobily dodané na evropský trh. Pokud tedy vlastníte starší vozidlo, změna se vás nikterak nedotkne. Pokud si budete naopak pořizovat nové auto, bude již systémem TPMS vybavené. Dá se ovšem předpokládat, že v blízké budoucnosti se zpřísní stávající směrnice a od jistého okamžiku začne povinnost vybavení automobilu systémem TPMS platit pro všechny automobily pohybujících se po pozemních komunikacích v rámci Evropské unie. Už dnes ale máte jako řidič automobilu povinnost mít pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak. Při silniční kontrole tak můžete být už nyní upozorněn na to, že máte pneumatiky na vozidle podhuštěné a v horším případě vás to může stát i menší pokutu.

Zdroj: Pneumatiky.cz

—————

Zpět


Kontakt: Pro právo Projekty: Smlouvy zdarma, Vzory zdarma, Smlouvy a vzory, Výpověď - vzor, Vzor životopisu, Půjčky a dluhy, Rozvod manželství